Jugoslavenska vojna industrija je bila jedna od razvijenijih u Europi, a svoju bi moć dokazala i da su ovi projekti ugledali svjetlost dana
„Planirana je bila proizvodnja 150 zrakoplova koji bi u naoružanju zamijenili Mig-21, plus 100-tinjak primjeraka za izvoz, ali je početkom rata sav razvoj prekinut“
NOVI AVION
Kako je tadašnja Jugoslavija od naoružanja ovisila jedino o uvozu zrakoplova, a s obzirom da je tada s G-2 Galebom dokazano da se mogu proizvoditi i zrakoplovi, JRZ je još tijekom 70-tih došao na ideju da se proizvede moderni borbeni zrakoplov. Proizvodnja Novog aviona je potvrđena 1986. a za partnera je izabran francuski Dassault koji je u zrakoplov modernog dizajna trebao ugraditi i veliki dio tehnologije iz njihovog projekta danas poznatog kao Rafale. Planirana je bila proizvodnja 150 zrakoplova koji bi u naoružanju zamijenili Mig-21, plus 100-tinjak primjeraka za izvoz, ali je početkom rata sav razvoj prekinut. Međutim, u posljednje vrijeme se u Srbiji ponovo pokrenula priča o ovom vrlo zanimljivom projektu.
PELIKAN
Međutim, jugoslavenska vojna industrija, kada je riječ o zrakoplovima, tu nije mislila stati već je krenula i u projekt realizacije transportnog zrakoplova. Tako je tijekom 80-tih krenula razrada ideje o dvomotorskom transportnom zrakoplovu naziva Pelikan. Zrakoplov je trebao izgledati sličan C-160 Transallu, zrakoplovu koji je proizveo konzorcij Aerospatialea i Messerschmitt-Bölkow-Blohm, samo manjih dimenzija. U cijeli projekt je, baš kao i u slučaju Novog aviona, trebala biti uključena i francuska strana, ali je sve propalo dolaskom rata.
(na slici C-160 Transall, Foto: Christian Jilg)
VIHOR
Tenk M-84 je jedan od u svijetu najcjenjenijih proizvoda jugoslavenske vojne industrije, iako je izvezen samo u Kuvajt. Još više je JNA očekivala od njegova nasljednika, tenka M-91 Vihor koji je u svemu trebao biti superiorniji od M-84. Vihor je trebao biti opremljen moćnim diesel motorom od 1200 KS, što bi mu s obzirom na težinu od 44 tone, omogućio tada neviđen odnos snage i težine. Planirana je i ugradnja novog modernijeg višeslojnog oklopa s mogućnošću postavljana ERA reaktivnog oklopa, te puno naprednijeg sustava ciljanja. Napravljeno je nekoliko prototipova prije nego je proizvodnja dolaskom rata prekinuta. Na osnovu dva prototipa koji su ostali U Hrvatskoj u Đuru Đaković je predstavio hrvatski tenk M-95 Degman, koji nažalost nikada nije ušao u proizvodnju.
PODMORNICA LORA
Jugoslavija je bila jedna od samo 11 zemalja koje su proizvodile podmornice, a najmodernija klasa koja je bila planirana jest bila klasa raketnih podmornica Lora koje su trebale biti i prve podmornice u naoružanju JRM-a koje su mogle ispaljivati projektile, pa je bilo predviđeno da će s, osim tada najmodernijih sovjetskih torpeda 53-65KE, biti naoružana i uspješnim francuskim raketama SM-39 Exocet. Kasnije je projekt promijenjen kako bi se podmornica prilagodila nošenju švedskih projektila RBS-15 koji su nabavljeni i radi nove raketne topovnjače koja je bila u izgradnji (kasnije je postala naš Petar Krešimir). Kako je počeo rat ovaj zanimljivi projekt je ostao samo projekt na papiru.
(na slici podmornica Velebit)
No comments