Projekti JNA koji nisu ugledali svjetlost dana

0

Jugoslavenska vojna industrija je bila jedna od razvijenijih u Europi, a svoju bi moć dokazala i da su ovi projekti ugledali svjetlost dana

 

„Planirana je bila proizvodnja 150 zrakoplova koji bi u naoružanju zamijenili Mig-21, plus 100-tinjak primjeraka za izvoz, ali je početkom rata sav razvoj prekinut“

 

noviavion3

NOVI AVION

Kako je tadašnja Jugoslavija od naoružanja ovisila jedino o uvozu zrakoplova, a s obzirom da je tada s G-2 Galebom dokazano da se mogu proizvoditi i zrakoplovi, JRZ je još tijekom 70-tih došao na ideju da se proizvede moderni borbeni zrakoplov. Proizvodnja Novog aviona je potvrđena 1986. a za partnera je izabran francuski Dassault koji je u zrakoplov modernog dizajna trebao ugraditi i veliki dio tehnologije iz njihovog projekta danas poznatog kao Rafale. Planirana je bila proizvodnja 150 zrakoplova koji bi u naoružanju zamijenili Mig-21, plus 100-tinjak primjeraka za izvoz, ali je početkom rata sav razvoj prekinut. Međutim, u posljednje vrijeme se u Srbiji ponovo pokrenula priča o ovom vrlo zanimljivom projektu.

 

transall

PELIKAN

Međutim, jugoslavenska vojna industrija, kada je riječ o zrakoplovima, tu nije mislila stati već je krenula i u projekt realizacije transportnog zrakoplova. Tako je tijekom 80-tih krenula razrada ideje o dvomotorskom transportnom zrakoplovu naziva Pelikan. Zrakoplov je trebao izgledati sličan C-160 Transallu, zrakoplovu koji je proizveo konzorcij Aerospatialea i Messerschmitt-Bölkow-Blohm, samo manjih dimenzija. U cijeli projekt je, baš kao i u slučaju Novog aviona, trebala biti uključena i francuska strana, ali je sve propalo dolaskom rata.

(na slici C-160 Transall, Foto: Christian Jilg)

 

vihor

VIHOR

Tenk M-84 je jedan od u svijetu najcjenjenijih proizvoda jugoslavenske vojne industrije, iako je izvezen samo u Kuvajt. Još više je JNA očekivala od njegova nasljednika, tenka M-91 Vihor koji je u svemu trebao biti superiorniji od M-84. Vihor je trebao biti opremljen moćnim diesel motorom od 1200 KS, što bi mu s obzirom na težinu od 44 tone, omogućio tada neviđen odnos snage i težine. Planirana je i ugradnja novog modernijeg višeslojnog oklopa s mogućnošću postavljana ERA reaktivnog oklopa, te puno naprednijeg sustava ciljanja. Napravljeno je nekoliko prototipova prije nego je proizvodnja dolaskom rata prekinuta. Na osnovu dva prototipa koji su ostali U Hrvatskoj u Đuru Đaković je predstavio hrvatski tenk M-95 Degman, koji nažalost nikada nije ušao u proizvodnju.

 

velebit

PODMORNICA LORA

Jugoslavija je bila jedna od samo 11 zemalja koje su proizvodile podmornice, a najmodernija klasa koja je bila planirana jest bila klasa raketnih podmornica Lora koje su trebale biti i prve podmornice u naoružanju JRM-a koje su mogle ispaljivati projektile, pa je bilo predviđeno da će s, osim tada najmodernijih sovjetskih torpeda 53-65KE, biti naoružana i uspješnim francuskim raketama SM-39 Exocet. Kasnije je projekt promijenjen kako bi se podmornica prilagodila nošenju švedskih projektila RBS-15 koji su nabavljeni i radi nove raketne topovnjače koja je bila u izgradnji (kasnije je postala naš Petar Krešimir). Kako je počeo rat ovaj zanimljivi projekt je ostao samo projekt na papiru.

(na slici podmornica Velebit)

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments