Yugo: 5 stvari koje biste trebali znati

0

Bez obzira na mišljenja o njemu, Yugo je ipak ostavio neizbrisiv trag u povijesti

 

1. YUGO JE DIZAJNIRAN U ITALIJI

Zastava je osnovana daleke 1853. godine kao proizvođač oružja, a do kasnih 1930-tih proširili su se i na autoindustriju oprskrbljivanjem JNA Fordovim kamionima. Proizvodnja je trajala sve do početka rata, a po završetku Zastava je dobila licencu za proizvodnji Jeepova. Nakon što je proizvodnja legendarnog džipa završila 1951. godine, 1953. je počela proizvodnja prvih civilnih automobila po licenci Fiata. Prvi proizvedeni model je bio Fiat 1300, a Zastava je najuspješnije dane imala s proizvodnjom Fiata 128, odnosno lokalnim verzijama Zastava 101, Zastava 128, Zastava Skala…

Dizjan za automobil koji će kasnije biti poznat kao Yugo 45, napravljen je u Italiji, a prvi primjerak modificiranog Fiata 127, odnosno Yuga 45, napravljen je 2. listopada 1978. godine. Do 11. studenog 2008. godine, kada je proizvodnja konačno završena, proizvedeno je čak 794.428 primjeraka!

 

2. KRAJ 80-TIH JE BILO ZLATNO RAZDOBLJE YUGA

Yugo 45 se tada prodavao za 350.000 dinara, što je danas preračunato oko 3.500 eura, te je u Jugoslaviji postao instant hit. „Svi trebaju Yuga“, bila je marketinška akcija kojom se ovo vozilo nudilo kupcima, koji bi inače za iste novce kupovali polovni automobil zapadne proizvodnje. Onim bogatijim, Yugo se nudio kao drugi automobil za obitelj. Akcija se pokazala uspješnom, Yugo se prodavao odlično, a kvaliteta proizvodnje je tijekom godina napredovala, pa se zlatno razdoblje smatra ono između 1988. i 1991. godine kada su standardi u tvornici bili na najvećem nivou. Kvaliteta plastike iz tog razdoblja, kao i kvaliteta materijala rabljenih u proizvodnji, je tada dosegla vrhunac (za standarde Yuga), pa čak i danas, više od 20 godina kasnije, rijetki su veći problemi s motorima, a originalna boja još ne pokazuje znakove hrđe na većini primjeraka izgrađenih u ovom razdoblju. Samo 1989. godine proizvedeno je čak 200.000 primjeraka Yuga.

Sasvim očekivano, po početku Domovinskog rata, kvaliteta proizvodnje, i pogotovo prodaja, je počela drastično padati, i nikada se više nije vratila na zlatna vremena.

 

3. AMERIČKA TRKAĆA VERZIJA JE DO 100 KM/H STIZALA ZA VIŠE OD 13 SEKUNDI

Američki biznismen Miro Kefurt je 1982. kontaktirao Zastavu s idejom da se Yugo 45 prodava u SAD-u. Prva tri Yuga (plavi, bijeli i crveni) su predstavljeni u Los Angelesu 1984. godine o čemu su pisali čak i New York i Los Angeles Times. Međutim, problem se stvorio kada su rađeni prvi testovi kako bi Yugo dobio dozvolu što je dovelo do propasti Kefurtove tvrtke. Spas se javio u vidu biznismena Malcoma Bricklina koji se s Yugom prvi put susreo upravo na sajmu u Los Angelesu. Čak 500 promjena je napravljen, kako bi se prilagodio američkim zakonima (uključujući i jači motor), i prodaja po cijeni od 3.990 dolara je mogla početi. Yugo je reklamiran kao malo, treće obiteljsko vozilo koje je idealno za vozače početnike! Osnovni model je bio GV (Great Value), a prodavali su se i GVC (s otvorom na krovu), GVL i GVX (verzije identične osnovnoj, ali s minornim izmjenama), te „trkaća verzija“ GVX koja je do 100 km/h stizala za više od 13 seknudi!?

Na reklamnu kampanju su mnogi „nasjeli“ pa je 1986. i 1987. godine prodano 35.000, odnosno čak 48.000 Yuga. Međutim, nedostaci malenog automobila su brzo počeli dolaziti do izražaja pa je prodaja počela drastično padati. Očajno vlasnici auto salona su Yuga čak nudili potpuno besplatno ukoliko se kupi novi Cadillac! Nakon sankcija Jugoslaviji, zbog rata, morali su se povući svi primjerci iz prodaje. Bricklin međutim nije imao namjeru odustati pa je 2002. godine potpisao novi ugovor kojim bi se Zastavini automobili ponovo počeli prodavati u SAD-u. Bricklin je namjeravao prodati oko 60.000 automobila, ali se predomislio i okrenuo kineskim proizvođačima.

 

4. VOŽNJA YUGA JE BILA OPASNA PO ŽIVOT

Vozeći se preko Mackinac mosta u Michiganu, 31-godišnja Leslie Ann Pluhar nije ni slutila da će joj mladi život uskoro završiti. Nedugo nakon što je počela vožnju mostom, pri brzini vjetra od 80-tak km/h, Pluharin Yugo je „odletio“ preko ograde, a nesretna djevojka je poginula na licu mjesta. Ovaj incident je medijski u cijelom SAD-u bio prilično popraćen, a svi su prsti upirali u Yuga. Obitelj je tužila jugoslavenskog proizvođača, ali je sud ustvrdio da je krivac bio vjetar. Međutim, stručnjaci i vještaci nisu bili sigurni, a neki su tvrdili da je automobil odjednom izgubio kontrolu, te da je nakon udarca u nogostup doslovno lansiran preko metar visoke ograde.

Koji god stvarni razlog bio, bio je to samo još jedan čavao u Yugov ljes. Problemi s automobilom su bili prečesti pa su se kupci često bunili. Međutim, uvoznik i proizvođač su tvrdili da su kvarovi jednaki kvarovima koje su imali vlasnici npr. Chevroleta. Problem je, kako su tvrdili u Zastavi, bili ti što su novi vlasnici Yuga shvaćali kao automobil za jednokratnu upotrebu, pa mu nisu mjenjali, niti provjeravali, čak niti ulje!

 

5. YUGO JE PO MNOGIMA NAJGORI AUTOMOBIL SVIH VREMENA

Kako se zove Yugo s tenis lopticom? Yugo Sport. Kako udvostručiti vrijednost Yuga? Tako da napunite spremnik goriva do vrha… Samo su neki od bezbrojnik viceva na račun Yuga. Je li Yugo stvarno bio najgori automobil u povijesti je nešto o čemu se da raspravljati, ali mnogi su malenog Kragujevca počastili upravo tim neslavnim epitetom. Time, Car Talk, Complex, AskMen… samo su neki u nizu medija koji su ga stavili na vrh, ili u sami vrh, svojih lista najgorih automobila svih vremena. Na njegov račun šalilo se i u mnogim filmovima i serijama, poput Umri muški 3, Tko je utopio Monu? (u kojem se žrtva utopi u rijeci upravo u Yugu), Inspektoru Gadget, Vrani, Simsponima, Saturday Night Live, Slučajnim partnerima, Top Gearu…

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments

Najveći mitovi o alkoholu

Donosimo vam četiri mita o alkoholu u koja vjerujemo, a nemaju veze sa istinom   „Čašica vina će vas opustiti i stvarno ćete i zaspati, ...