Mnogi vozači, osobito mlađi, imaju slabo ili nikakvo praktično iskustvo u vožnji po snijegu i ledu. Stoga, dva su zlatna pravila – usporite sve pokrete i višestruko povećajte razmak! Količina prianjanja na snijegu drastično je manja pa je najbolje vježbati vještinu u kontroliranim uvjetima.
Najbolje na nekoj pustoj cesti bez prometa ili na parkiralištu nekog od velikih trgovačkih centara van radnog vremena. Svjesno isprovocirajte zanošenje i na taj način upoznajte dinamiku automobila. Dovoljno je pri 10 km/h naglo nagaziti kočnicu i uvjeriti se koliko je zaustavni put duži, koliko je mogućnost nagle promjene smjera ograničena, te kako je nemoguće brzo krenuti. Vježbanjem tehnike stvara se rutina, reakcije postaju refleksne, a to može biti ključno u po život opasnoj situaciji.
Preduvjet za pokret svakako je čist automobil. Ne krećite dok detaljno ne očistite snijeg. Motor ne grijte na mjestu, nego odmah krenite lagano mijenjajući stupnjeve na 2000/min. Kod dizelaša triput uključite grijač pa tek potom elektropokretač. Tako će se olakšati i poboljšati postupak paljenja hladnog dizelskog motora te produžiti vijek vitalnih sklopova.
1. Nagli pokreti volanom remete stabilnost auta. Zakretanjem kotača na gumu djeluju poprečne (bočne) sile pa je nužno volan okretati smireno, postupno povećavajući opterećenje kako se ne bi izgubilo prianjanje i pojavilo podupravljanje. Proširivanje putanje prednjeg dijela automobila može se korigirati blagim oduzimanjem gasa. Kotači će se djelomično rasteretiti aksijalnih (uzdužnih) sila te će nastaviti skretati zadanom putanjom.
2. Doziranjem gasa krećite polako. Svako pretjerivanje prilikom kretanja rezultirat će gubitkom prianjanja pogonskih kotača. Najbolje je koristiti četvrtinu do najviše trećine raspoložive snage te promijeniti u drugi stupanj prijenosa već nakon nekoliko metara. Time se smanjuje vučna sila na kotačima, što doprinosi količini prianjanja. Na poledici je bolje kretati u drugom stupnju prijenosa.
3. Ispravan automobil mora biti u fokusu. Koncentracija antifriza treba biti minimalno 33 posto, čime je zajamčena zaštita od smrzavanja do temperature od -18 stupnjeva, odnosno od vrenja do 104 stupnja. Preporuka je koncentracija od 50 posto, koja štiti motor sve do -36 stupnjeva (vrenje do 106). Provjerite ispravnost akumulatora, grijača kod dizelaša te svih svjetala (ne zaboravite na maglenke).
4. Povećanjem razmaka do više vremena za reakciju. Zaboravite sva pravila kojih se pridržavate ljeti. Opreza na snijegu i ledu nikad dovoljno pa višestruko povećajte razmak, pogotovo tijekom magle i uvjeta lošije vidljivosti. Važno je ostaviti si dovoljno prostora za percepciju potencijalno opasne situacije. Nažalost, da mnogi zaboravljaju na razmak vidljivo je svake zime, kad su i lančani sudari najčešći.
5. U prtljažnik stavite svu nužnu opremu. Prije odlaska na put u prtljažnik stavite deku, svjetiljku, zalihu vode, lopatu i lance. Unaprijed naučite kako se lanci stavljaju, jer ne želite to isprobavati uz rub ceste, usred noći, po gustoj magli… Dobra alternativa su plastični, a sve popularnije su i auto čarape, izrađene od tkanine i gume, koje se lakše stavljaju, tiše su i ne oštećuju naplatke.
6. Pogon 4×4 nije svemoguć. Vožnja po snijegu najsigurnija je s pogonom na sve kotače. Najlakše je ubrzati, ali i precijeniti mogućnosti automobila. Mnogi zaboravljaju kako pogon ne utječe na performanse kočenja. Čak štoviše, izvedbe s pogonom 4×4 imaju masu veću za 100-150 kg pa je time i zaustavni put u prosjeku duži za dodatnih 10-ak posto. Prosječan vozač nije brži ni u zavoju.
7. Stražnji pogon zahtjeva oprez. Kod automobila s pogonom straga svaki gubitak prianjanja pogonskih kotača, osim kod pravocrtnog gibanja, rezultirat će preupravljanjem (okretanjem vozila prema unutarnjem rubu zavoja). Stoga je važno ne dodavati naglo gas tijekom prolaska kroz zavoj, a ako ipak dođe do preupravljanja potrebno je blagim zakretanjem volana suprotno od smjera zavoja ponovo uspostaviti kontrolu.
8. Kočite nježno i dovoljno rano. Predviđajte promet, nemojte čekati posljednji trenutak za kočenje. Aktivacija ABS-a rezultirat će blagim pulsiranjem papučice kočnice. Nemojte se uplašiti, zadržite jednako snažan pritisak, sve do trenutka zaustavljanja, a korekcijama volana usmjeravajte automobil. Istodobno kočite i motorom ubacivanjem u niži stupanj, ali kvačilo ne otpuštajte naglo.
9. Zimske gume osnova sigurnosti. Ljetne gube fleksibilnost već na vanjskoj temperaturi manjoj od sedam stupnjeva, cjelogodišnje na manje od -10, a zimske tek na -30. Zimska guma na snijegom pokrivenoj cesti, dizajnom gaznog sloja i kemijskim sastavom, omogućava čak i do četiri puta bolji prijenos adhezijskih sila od ljetne. Automobil sa sve četiri zimske gume bolje skreće, koči i ubrzava.
10. Odjeća i obuća moraju biti adekvatni. Umjesto da tijekom putovanja vozite u jakni ili kaputu, jače zagrijte unutrašnjost automobila. Pripazite i na obuću. Radije imajte jednu za vožnju, a drugu za šetnju, nego da vozite u čizmama, gojzericama ili zimskim cipelama debelih potplata, koje značajno umanjuju osjećaj za pedale. Sunce nisko na obzoru ispravan je razlog za korištenje sunčanih naočala.
Tri jednako važna savjeta:
ABS treba ostati uključen. Ovo je jedan od najstarijih mitova vezan za vožnju po snijegu. Nasreću, u suvremenim automobilima nije ga moguće isključiti, makar se uvijek nađe pokoji pametnjaković koji izvadi osigurač. Istina je da ABS na snijegu produžava zaustavni put, ali tijekom kočenja omogućava promjenu smjera, a to je važnije.
Ostavite isti tlak u gumama. Mnogi smatraju kako će poboljšati performanse smanjenjem tlaka u gumama, ali to nije točno. Gazna površina će se povećati, ali će se istodobno smanjiti površinski pritisak pa automobil neće propasti kroz snijeg, nego će kliziti po površini, a na većim brzinama postoji opasnost od pregrijavanja gume.
ESP je i dalje ključan. Da, Sebastien Loeb bio bi brži bez ESP-a nego s njime, ali prosječan vozač vještinom ne može nadmašiti suvremenu elektroniku, koja će u svim uvjetima izvući maksimum iz automobila. I u uvjetima smanjenog prianjanja ESP će, kočenjem pojedinih kotača, spriječiti da ne dođe do pojave nekontroliranog zanošenja.
No comments