Katastrofa Hindenburga je i nakon 80 godina još uvijek neriješena zagonetka
1. UZROK KATASTROFE HINDENBURGA NI DANAS NIJE POZNAT
Tri dana nakon što je poletio iz Frankfurta Hindenburg je slijetao u Lakehurst, New Jersey, kada je odjednom izbila vatra. U manje od minute zeppelin je potpuno izgorio, a 36 putnika i članova posade (uključujući jednog vojnika na tlu) je izgubilo živote. Točan razlog nesreće ni danas nije poznat, a o nesreći postoji više teorija. Prema najvjerojatnijoj teoriji, u trenutku kada je kapetan Pruss odlučio napraviti „S“ manevar, kako bi sljetanje prilagodio vjetru, cijev s hidrogenom je pukla mješajući jako zapaljivi plin sa zrakom stvarajući eksplozivnu smjesu. Jedna iskra je bila dovoljna da stvori eskploziju, a kako je u vrijeme slijetanja bilo prilično statičkog naboja u oblacima, moglo se stvoriti idealno okružje za katastrofu. NASA-in Dr. Bain pak smatra da je elektricitet iz oblaka zapalio oplatu Hindenburga koja je bila prekrivena zapaljivim miksom kemikalija, što po njemu objašnjava i zašto je zeppelin izgorio za samo 34 sekunde. Prema članu zemaljske posade Robertu Buchananu, iskra je došla od jednog od motora koji je eksplodirao. S druge strane, predstavnici Zeppelina su smatrali da je katastrofa rezultat sabotaže kojoj je bio cilj uništiti ugled Njemačke.
2. SPASILI SU SE ONI KOJI SU SKAKALI KROZ PROZOR
Od 96 putnika i članova posade poginulo je njih 35, a preživljavanje je (zbog brzine kojom je Hindenburg uništen) uveliko ovisilo o tome gdje su se putnici i članovi posade nalazili. Oni koji su se nalazili u dubini zeppelina, npr. u putničkim sobama koje su bile u centru, su većinom poginuli u požaru, dok su oni koji su se nalazili blizu prozora, i koji su iskakali kroz njih, većinom preživjeli.
Službeni fotograf Hindenburga, Karl Otto Clemens, je tako npr. preživio, dok je čovjek koji je bio kraj njega, John Pannes, odlučio tražiti svoju suprugu. Oboje su na kraju izgorili. Obitelj Doehner je sa svoje troje djece promatrala slijetaje, a nekoliko trenutaka prije nesreće otac je izašao iz prostorije. Majka i dva sina su preživjeli iskakanjem kroz prozor, dok je kćer, koja je odlučila potražiti oca, zajedno s njim poginula.
3. HINDENBURG JE TREBAO KORISTITI MANJE ZAPALJIVI HELIJ
Nakon nesreće britanskog hidrogenom pokretanog R-101, kada je poginulo 48 osoba, dizajner Hindenburga Hugo Eckener, je za svoju letjelicu izabrao manje zapaljivi helij. Međutim, monopol na helij je u to vrijeme imao SAD, koji je brinuo da će neke države korisiti helij u vojne svrhe, pa je zabranio njegov izvoz. Zbog toga je Eckener morao redizajnirati zeppelin kako bi bio pokretan hidrogenom, što će se na kraju pokazati smrtonosnim.
Nakon nesreće, pritisnuti mišljenjem javnosti, Amerikanci su dopustili izvor helija u Njemačku za potrebe njihovog novog zeppelina LZ130, ali nakon što je Njemačka pripojila sebi Austriju, embargo je ponovo uveden.
4. HINDENBURG JE BIO PONOS NACISTIČKE NJEMAČKE
Iako je razvoj Hindenburga počeo i prije nego su nacisti došli na vlast, nakon 1933. godine nacisti su u njemu vidjeli simbol moći nove Njemačke. Joseph Goebbels, koji je inzistirao da se zeppelin nazove Adolf Hitler (što je Eckener odbio, te ga je nazvao po pokojnjem predsjedniku Paulu von Hindenburgu), je naredio da prvi let Hindenburga 1936. godine bude po cijeloj Njemačkoj, te da služi za nacističku propagandu. S Hindenburgovih zvučnika su tako, tijekom preleta, glasno grmile patriotske koračnice i Hitlerovi govori, dok su ispuštani letci s nacističkom propagandom. Nešto kasnije iste godine, Hindenburg je ponosno sudjelovao u programu otvaranja Olimpijskih igara u Berlinu kada je vukao veliku olimpijsku zastavu. Slika moćnog zeppelina, s velikim svastikama, je na zadovoljstvo i ponos nacističkog vodstva, obišla cijeli svijet.
5. KATASTROFA HINDENBURGA JE ZNAČILA I KRAJ ZEPPELINA
Nakon 30 godina letenja i preko 2.000 letova bez incidenta među njemačkim zeppelinima dogodila se nesreća i to pred kamerama i novinarima! U trenutku se mišljenje javnosti okrenulo protiv ovih letjelica te im je vrlo brzo došao i kraj, što se tiče komercijalne upotrebe.
Međutim, iako je ovo katastrofa koja je najviše odjeknula, nesreće s zeppelinima su se događale i prije, i to s još više žrtava. Britanski R-101 se na prvom letu preko La Manshea srušio u Francuskoj pri čemu je poginulo 48 osoba – samo šest ih je preživjelo. Tri godine kasnije, još se veća tragedija dogodila kada se američki zeppelin USS Akron srušio u oluji kraj New Jerseya, pri čemu je od 76 putnika i članova posade poginulo njih 73! Za razliku od R-101 i Hindeburga, Akron je bio pokretan helijem.
Nakon nesreće Hindenburga, ponovo se počelo pisati i o R-101 i Akronu, ali i prijašnjim nesrećama LZ-4, LZ-5, Deutschlanda, Deutschlanda II, Schwabena, R-38, Shenandoaha te Macona, i javnost više nije bila zainteresirana za let ovim „letećim ljesovima“.
No comments