Američki snajper je konačno stigao u naša kina, ali je li opravdao očekivanja?
Chris Kyle je najuspješniji američki snajperist svih vremena, vojnik koji je tijekom četiri ture u Iraku ostvario nevjerojatnih 160 pogodaka. Svoja dostignuća, kao i cijeli život (s naglaskom naravno na ture po Iraku) opisao je u svojoj autobiografiji Američki snajper, koju je napisao jer je, kako je rekao, htio da ispriča svoju priču onako kako ju je on vidio. Njegovi kontroverzni stavovi o Iračanima su pomogli da knjiga provede 37 tjedana na listi New York Timesa, ali vjerojatno ni to ne bi bilo dovoljno da se prema njoj snimi film da Kyle nije svoj život završio tamo gdje se osjećao kao kod kuće – na strjeljani. Tragičnu priču o odlikovanom vojniku kojeg iz nepoznatih razloga ubije ratni veteran kojem je pomagao, Hollywood jednostavno nije mogao ignorirati pa je završila u rukama onoga za kojeg je Hollywood smatrao da će najbolje odraditi posao – Clinta Eastwooda.
Chris Kyle (Bradley Cooper) je proveo djetinjstvo uz oca koji ga je od malih nogu učio da je svijet crno-bijel i da ne postoji sivo – postoji samo ispravno i pogrešno. Nakon što je proveo godine kao rodeo jahač, slike rušenja tornjeva blizanaca su ga nagnale da se prijavi u elitnu jedinicu SEAL u kojoj je brzo postao elitni snajperist. Već njegova prva tura u Iraku počinje od njega stvarati legendu, snajperistu za kojeg pobunjenici izdaju veliku novčanu „tražen živ ili mrtav“ nagradu. Ali, s vremenom Kyle počinje biti rastrgan između želje da pomogne svojim vojnicima i potrebe da bude kući uz suprugu (Sienna Miller) i dvoje djece.
S obzirom da je ispred kamere imao Bradleya Coopera, a iza Clinta Eastwooda, ovaj je film trebao biti „no brainer“, ali nažalost konačan rezultat definitivno nije onakav kakav smo očekivali. Teško je napisati da je film koji je nominiran za toliko Oskara (uključujući i nominaciju za najbolji film) loš – i nije loš, ali će vas sigurno na kraju ostaviti zapitane kako je Američki snajper mogao biti nominiran za najbolji film? Mislimo da svi već unaprijed znate ugovor.
Puno se kontroverze diglo oko ovog filma jer su mnogi smatrali da „psihopat“ koji Iračane smatra divljacima i koji uživa u ratu, ne zaslužuje ekranizaciju. Naravno, drugi su potpuno drukčijeg mišljenja, smatrajući da je Kyle heroj koji je spasio nebrojeno života. Koji ćete vi stav zauzeti nakon filma? Vjerojatno niti jedan jer Kylea nećete doživjeti niti kao heroja, niti kao psihopata. I upravo u tome leži najveći problem. Dok je u knjizi sve onako kako je Kyle i živio – crno-bijelo, Eastwood je uspio film odvesti u potpuno sivu zonu. Vjerojatno se ne želivši zamjeriti niti jednim niti drugima, Eastwood je film doveo do toga da ga prvi neće doživjeti kao veličanje psihopata, a drugi kao veličanje heroja. Naravno, to se odražava na kino blagajni jer ga baš svi žele pogledati, ali ostaje velika rupa nakon gledanja filma. Rupa za koju se ne može okriviti nitko drugi do Eastwood.
84-godišnja zvijezda radi brzim tempom, radeći puno više nego upola mlađe kolege. Ali, kao da se to odražava na kvaliteti filmova koji su, kada je Eastwood u pitanju, u posljednje vrijeme u padu. Eastwood ne samo da nije uspio natjerati gledatelja da u slučaju Kylea izabere stranu, već da se odluči je li film akcijski ili je akcijski s izraženim dramskim efektima. Sama akcija nikada ne bi valjala, ali dramska priča je u ovom slučaju jako važna. Međutim, Eastwood je propušta prikazati na pravi način, pa će Kyle tako odjednom „puknuti“ i poželjeti otići kući, iako je to proces koji se u glavama vojnika događa cijelo vrijeme. Akcijske scene su sa druge strane odlične, pogotovo scena s pustinjskom olujom, a u njima čak i Bradley Cooper koji je više glumac za karakterizaciju nego akciju izgleda izvrsno. Međutim, neshavtljivi su propusti Eastwooda poput gumenog dijeteta kojeg nisu pokušali ni sakriti u sceni kada Kyle postaje otac!?
Američki snajper ćete u konačnici ipak ocijeniti kao solidan film koji nudi zabavu, a pozitivnu ocjenu će na svojim ramenima ishodovati Bradley Cooper. Jedan od najboljih glumaca današnjice je još jednom briljirao, i bez dvojbe je najbolji dio filma. Njegov military look, njegov teksaški naglasak, njegova gluma PTSP-a…
Podsjetimo, Američki snajper je ekranizacija istoimene biografije najučinkovitijeg američkog snajperista i kao takva bi trebala prenositi život glavnog lika kakav jest. Nažalost, ovaj film to propušta učiniti. Na stranu to što je puno toga u odnosu na stvarne događaje promijenjeno (i onako je to standardna praksa kod ovakvih filmova), ali svatko tko je upoznat s pričom ili je pročitao knjigu, zna koliko se sve vrtilo oko emocija. U slučaju Kylea emocije su bile jednostavne – ubij sve što smatraš zlim, ali toga ovom filmu itekako nedostaje. Možda je najbolja ilustracija na kraju to što odjavna špica, u kojoj su prikazane slike sa stvarnog pogreba Kylea, izaziva više emocija i „uživljenosti“ nego cijeli film!
No comments