Legendarna Lancia Delta Integrale

0

Najuspješniji reli automobil ikada nastao je gotovo slučajno, silom prilika

 

„Zbog eskalacije troškova i sve većeg broja fatalnih nesreća 1986. je stigla odluka o zabrani preopasne grupe B i karte su u svijetu relija najednom izmiješane iznova. Slučajno ili ne, Lancia je baš u to vrijeme predstavila 4×4 inačicu Delte“

 

Svi znamo za priču o Pepeljugi, ili se sjećamo neke nezamijećene cura iz treće klupe desno koja je zablistala u haljini i štiklama na maturalnoj zabavi. Automobilska inačica te priče odvijala se u Torinu u drugoj polovici 1980-ih. Lancia Delta bila je pomalo umoran automobil niže srednje klase, dugo na tržištu, u očekivanju nasljednika. Dašak glamura dala joj je monstruozna Delta S4 za grupu B, koja je za cestu je imala 250 KS, a trkaća dvostruko više. Nelijepa, ali tehnološki fascinantna, s turbo punjačem i mehaničkim kompresorom, i tehnikom i izgledom jako serazlikovala od cestovnog modela, ime Delta bilo je gotovo jedina poveznica s njim.

No vratimo se nakratko običnoj Delti. Bila je dobro prihvaćena, 1980. je osvojila jedinu titulu Europskog automobila godine za Lanciju. Giugiarov je dizajn vrh ere ravnih linija, a i običan automobil vrlo vozan i kvalitetan. U Skandinaviji se Delta (ali ne i Integrale) prodavala kao Saab 600. Zvuči kao hipokrizija, ali Delta Integrale ima korijene kao Zastava 101. Naime, prva je predstavljena 1979. kao premium izvedba Fiat Ritma, izraslog iz Fiata 128 iz 1969., po kojem se proizvodio ‘Stojadin’. Osnovna se Delta pokretala benzincima 1301 ccm/75 KS i 1498 ccm/85 KS. Potom je dobila 1.6 sa 105 KS, a s turbopunjačem 130 KS. Tada je krenulo…

Zbog eskalacije troškova i sve većeg broja fatalnih nesreća 1986. je stigla odluka o zabrani preopasne grupe B i karte su u svijetu relija najednom izmiješane iznova. Slučajno ili ne, Lancia je baš u to vrijeme predstavila 4×4 inačicu Delte, u skladu s tada sve popularnijim industrijskim trendom, a taj je model, gle čuda, savršeno odgovarao propozicijama nove najjače klase, grupe A. Automobil je imao 165 KS i složen, ali vrlo učinkovit pogon s tri diferencijala, uključujući Torsen na stražnjim kotačima. Sezona 1987. bila je trijumfalna, no Talijani su bili svjesni limitacija modela HF 4WD, pa je već 1987. uveden model koji im je trebao osigurati nastavak dominacije. Proširenih blatobrana, sa 15-colnim kotačima i 185 KS, prvi je ponio danas legendaran dodatak imenu: Integrale.

Sljedećih sezona počele su stizati još snažnije inačice, pa posebne serije (najpoznatije su Martini 5 i 6, u bojama glavnog sponzora s relija), dodatni spojleri, različite boje i livreje. Premda su inicijalno sumnjali i u prodaju 5.000 primjeraka potrebnih za homologaciju, Deltona (nadimak pod kojim su poznate 4×4  inačice) je savršeno pogodila duh vremena i ostvarila status legende već za karijere, a ukupno je proizvedeno 44.296 primjeraka. Zanimljivo je kako je glavni konkurent, Toyota Celica, nerijetko bila brža, no Lancia ju je – suprotno uobičajenoj reputaciji te dvije tvrtke – tukla sjajnom pouzdanošću!

Sa cestovnim inačicama bilo je više problema, kvaliteta izrade znala je biti problematična, mnogi su primjerci razbijani i ‘krpani’ dijelovima s različitih serija modela, a i obične su Delte često vizualno zamaskirane kao Integrale modeli. Dakako, danas su specijalizirani tuneri kao što je njemački Goranini (vodi ga naše gore list Goran Pukšec) posve riješili te probleme i ovo je iznimno cijenjen i karizmatičan klasik. Njenih 46 WRC pobjeda dostigla je kroz različite generacije Subaru Impreza, ali 6 uzastopnih konstruktorskih titula uz 4 vozačke ne. I dalje ovo ostaje najuspješniji reli automobil svih vremena.

 

Foto: TopGear

 

Tekst preuzet s autoportal.hr.

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments