Padovi zrakoplova su redom udarne vijesti u medijima, a evo što biste trebali znati o njima
1. ŠANSE DA ZRAKOPLOV KOJIM LETITE PADNE SU 0.00001%
Strah od letenja je jedan od češćih strahova, a oni koji imaju tu fobiju se boje upravo padova. I iako je dobro poznato da je let zrakoplovom sigurniji od vožnje automobilom, svi oni koji se boje letenja će radije putovati i cijeli dan automobilom nego sjesti u zrakoplov. Problem je u tome što se, za razliku od automobilskih nesreća, padovi zrakoplova udarne vijesti koje mediji objavljuju, te da u njima, nažalost, većinom život izgubi i po stotine ljudi. Ali, letenje zrakoplovom je ipak i dalje najsigurniji vid transporta. Prema izračunima profesora Jeffa Rosenthala šanse da preživite vaš slijedeći let su 99.9999815% (što uključuje i eventualnu nesreću).
2. PRVIH 90 SEKUNDI NAKON PADA JE POZNATO KAO ZLATNO VRIJEME
Prema stručnjacima ono što napravite tijekom zlatnog vremena, odnosno tijekom prvih 90 sekundi će odrediti vaše šanse za preživljavanjem (ukoliko ste preživjeli sami pad). Problem je što su preživjeli u tolikom stresu, od samog pada, da je u tim trenucima itekako teško reagirati smireno i smisleno. Ono što bi preživjeli trebali jest što se prije i što dalje udaljiti od olupine zrakoplova koja može eksplodirati, ali čak i ako ne eksplodira, isparavanja su otrovna te mogu oštetiti vaša pluća i srce. Ipak, preživjeli se ne bi smijeli udaljavati ni predaleko, niti sami poći u nepoznato tražiti pomoć, jer je veća šansa da će spasilačke službe pronaći olupinu, nego preživjele pojedince duboko u šumama i bespućima.
3. JEDAN OD NAJČEŠĆIH RAZLOGA PADOVA JE NESTANAK GORIVA
Statistike su pokazale da više od 50% padova zrakoplova kao objašnjenje imaju – pilotova greška. Najčešće se ne radi o samo jednoj greški, već o nizu sitnih grešaka koje su u konačnici dovele do katastrofe. I dok je ovaj rezultat bio očekivan, iznenađenje je da su na drugom mjestu zrakoplovi ostajali bez goriva! Čak 44 pada zrakoplova su zabilježena zbog toga što su zrakoplovi ostali bez goriva – počevši od leta Knowles Flying Servicea 1935. godine do leta Off Palerma 2005. godine. Najpoznatiji takav slučaj je onaj Avianice 1990. godine na letu iz Bogote za New York, kada je zbog nevremena bila velika gužva pa je zrakoplov morao čekati svoj red za slijetanje. U trenutku kada je konačno započeo proceduru slijetanja, ostao je bez goriva te je pao na malo selo Cove Neck. Pri tom su poginula 73 člana posade i putnika (od 149 koliko ih je bilo na letu).
4. PRINUDNO SLIJETANJE POVEĆAVA ŠANSE ZA PREŽIVLJAVANJE
Sasvim logično – kada pilot kontrolira zrakoplov toliko da može pokušati prinudno sletiti, šanse za preživljavanje su puno veće, čak i 50%. Međutim, kod prinudnog slijetanja je itekako važno kako će se putnici postaviti, jer ukoliko niste postavljeni u odgovarajuću poziciju šansa da budete među poginulima ili teže ozljeđenima je puno veća. A kako se trebate postaviti objašnjeno vam je u onom dvominutnom videu koji vam se pokaže dok rulate po stazi prije poljetanja, a na koji malo tko od nas obrati pažnju.
5. PREŽIVLJAVANJE PADA ĆE UČINITI VAŠ ŽIVOT – BOLJIM!?
Na konvenciji održanoj 1999. godine istraživači s Old Dominion University iz Virginije su predstavili zanimljive rezultate istraživanja. Naime, prema njihovom istraživanju svi oni koji su preživjeli bilo kakav zrakoplovni incident nakon tog događaja su živjeli bolji život, s manje stresa, s manje anksioznosti i depresije. Čak se veliki broj preživjelih pohvalilo da se više ne boje ničega. Očekivali bi da baš oni koji su preživjeli pad neće više nikada htjeti kročiti nogom u zrakoplov, ali u stvarnosti je situacija poptuno drukčija. Vesna Vuković, stjuardesa koja je preživjela pad s 10.000 metara još uvijek leti bez ikakvih strahova.
Foto: Mojtaba Naderloo (digital-art-gallery.com)
No comments