P-47 Thunderbolt – njemačka noćna mora

0

Thunderbolt će ostati zapamćen kao jedan od najboljih lovaca Drugog svjetskog rata

 

„U kolovozu 1943. P-47 sudjeluje u prvoj velikoj eskortnoj misiji i otada će u Europi imati standardnu ulogu eskortnog lovca, kakvu je P-38 imao na Pacifičkom bojištu“

 

P-47 Thumderbolt je bio jedan od najvažnijih i najproizvođenijih američkih zrakoplova te ujedno jedan od najboljih lovačkih bombardera za vrijeme Drugoga svjetskog rata, a do danas je ostao najveći i najteži jednomotorni lovački zrakoplov. Kada se početkom 1943. godine P-47 prvi puta pojavio na bojištu, naoružan s čak osam teških strojnica Browning M2 kal. 12,7×99 mm, bio je to lovački zrakoplov koji se odlikovao s dotada neviđenom vatrenom moći.

Bez obzira na masu i veličinu, zahvaljujući iznimno snažnom motoru od 2535 KS, mogao je doseći brzinu od gotovo 700 km/h na visini od 9.000 metara. Pred kraj 1944. godine pojavili su se i modeli s motorom od 2.800 KS koji su na probnim letovima navodno bilježili brzine od čak 800 km/h, što je P-47 stavljalo uz bok najbržim motornim zrakoplovima Drugoga svjetskog rata (službeno je ipak najbrži saveznički zrakoplov bio britanski Supermarine Spitfireu, no radilo se o puno lakšem zrakoplovu).

Protopit P-47 Thunderbolt (XP-47B) testiran je još u svibnju 1941. godine. Već tada je zabilježio iznimno vleiku brzinu od 663 km/h (na visini od oko 7.800 metara). Prvi serijski primjerci zrakoplova P-47 počeli su se proizvoditi u ožujku 1942., a isporučeni su zrakoplovstvu sredinom iste godine. Prvi primjerci ovoga lovačkog zrakoplova počeli su popunjavati američke eskadrile u Velikoj Britaniji u siječnu 1943. godine.

U ožujku 1943. lovački zrakoplovi P-47 poslani su na svoj prvi borbeni zadatak iznad Francuske, a sljedeći mjesec P-47 ostvario je i svoju prvu zračnu pobjedu, i to protiv moćnoga njemačkog lovca FW-190.

U kolovozu 1943. P-47 sudjeluje u prvoj velikoj eskortnoj misiji i otada će u Europi imati standardnu ulogu eskortnog lovca, kakvu je P-38 imao na Pacifičkom bojištu. Uz to, redovito će sudjelovati i u bombardiranju neprijateljskih ciljeva (mogao je sa sobom ponijeti oko tonu bombi), ali i u presretanju njemačkih zrakoplova.

Do kraja rata P-47 će unišitit više od 9.000 lokomotiva i 86.000 vagona, 68.000 kamiona te 6.000 oklopnih vozila i tenkova. Istodobno oborit će oko 3.750 neprijateljskih zrakoplova, a oko 3.000 uništit će na zemlji. Za vrijeme rata stradalo je oko 3.500 Thunderbolt zrakoplova. P-47 ostat će u službenoj uporabi unutar američkih snaga sve do 1953. godine.

Zanimljivo je da su, nakon raskida sa Sovjetskim Savezom i Staljinom, Jugoslaviji, u sklopu američke vojne pomoći, isporučena 133 primjerka ovog zrakoplova preimenovanog nakon 1947. godine u F-47. Američki su mu piloti za vrijeme rata dali nadimak Vrč (eng. Jug) što je bila aluzija na njegov izgled koji je podsjećao na onodobne bočice mlijeka.

 

Teskt preuzet s vecernji.hr

About author

Večernji

Prvi portal neke novinske kuće u Hrvatskoj stavlja naglasak na kvalitetu tekstova, točnost i pouzdanost informacija. Kliknite vecernji.hr!

No comments

Ariana Grande

Iako ima tek 21 godinu američka pjevačica već pokazuje znakove ponašanja razmažene dive     Teen zvijezdama (barem onim ženskim) je izgleda suđeno da postanu ...