Čaroban svijet modela automobila

0

Postoje lijepi i još ljepši hobiji, a skupljanje modela automobila svakako je jedan od onih koji će na svačije lice navući osmijeh, pa makar i uz poneki komentar iz okoline kako je još jedan, eto, podjetinjio…

 

„Mogućnost nabavke Stojadina, Yuga, Golfa, Spačeka… u omjeru 1/43 mnogima je poslužila kao okidač za početak skupljanja, odnosno povratak u vode kolekcionarstva“

 

Modeli automobila jedna su od omiljenih igračaka djece, poglavito muške. U nekoj fazi odrastanja većina ljudi zaboravi na njih i posveti se nekim drugim interesima, no ima i iznimaka. Gotovo će se svatko sa zadovoljstvom sjetiti Matchbox, Majorette, Bburago i inih autića svog djetinjstva, no kod većine će to ostati samo ugodno sjećanje. Pa ipak, gotovo da nećemo naći fanatičnijeg ljubitelja pravih automobila, a da negdje nema izložen ili spremljen makar poneki model, kako one zaostale iz djetinjstva, tako i kasnije kupljen ili dobiven na poklon. A gotovo u svakom mjestu naći će se i ponetko malo ozbiljnije zagrijan za ovaj hobi, sa staklenom vitrinom iza koje su izloženi modeli, ili s ponekom kutijom koja se u rijetkim, svečanim prilikama izvadi, pa se autići rasprostru po stolu ili podu… Ovaj je hobi doživio pravi mali boom na našim prostorima otkako se ranije tijekom ove godine na novinskim kioscima pojavila serija modela „Legendarni automobili“ u izdanju kuće DeAgostini. Mogućnost nabavke Stojadina, Yuga, Golfa, Spačeka… u omjeru 1/43 mnogima je poslužila kao okidač za početak skupljanja, odnosno povratak u vode kolekcionarstva. Ovo je detaljnije upoznavanje s tim svijetom za one koji tek ulaze u njega.

 

ORGANIZIRANA DRUŽENJA

U nekim davnim danima svi mi koji skupljamo autiće bili smo usamljeni čudaci, napola uvjereni da ne postoji nitko drugi tko se bavi istim hobijem. No s pojavom Interneta stvari su se pomakle: gotovo na svakom forumu ljubitelja neke marke automobila pojavio bi se poneki sakupljač i isprva stidljivo počeo pokazivati slike svojih modela. Malo pomalo počeli smo se virtualno, a kasnije i uistinu družiti. Danas u Hrvatskoj djeluju dva kluba kolekcionara modela, jedan u Osijeku, a drugi u Zagrebu. Zagrebački je klub zapravo sekcija maketarskog kluba David Schwartz, premda ne treba brkati skupljanje gotovih modela sa slaganjem maketa. U metropoli je već održano nekoliko izložaba modela, kao i pet međunarodnih druženja, na kojima su pored hrvatskih sudjelovali i austrijski, slovenski, srpski i makedonski kolekcionari. Tri su druženja organizirana i u Osijeku, a očekuje se u dogledno vrijeme intenziviranje scene i u drugim gradovima. Specijalizirani forum www.autici.net dnevni je poligon za druženje, razmjenu informacija, iskustava i modela. Ukratko, sakupljačka je scena živnula, na tragu ozbiljnog, jasno uobličenog hobija, kakav u zapadnom i dalekoistočnom svijetu cvjeta već desetljećima.

 

ŠTO SKUPLJATI?

Ono što pritom fascinira je kako razmjerno mali broj sakupljača iz naših krajeva predstavlja preslik svih glavnih trendova koje prepoznajemo u svjetskim kolekcionarskim vodama. Što, dakle, skupljamo i tko su kolekcionari modela? Odgovorimo prvo na ovaj drugi dio pitanja: mahom muškarci, svih godišta i profesija, većinom ljubitelji pravih automobila. Odgovor na pitanje što skupljamo mnogo je kompliciraniji. Postoje ljudi koji skupljaju samo umanjene modele jedne marke ili čak modela (Volkswagenova Buba posebice je popularan odabir). Drugi su pak opredijeljeni za jedno razdoblje u povijesti automobilizma (ovaj je hobi iznimno popularan među ljubiteljima oldtimera, tako da disproporcionalno velik broj kolekcionara pokazuje interes za povijesne modele) ili određenu tematiku, poput Formule 1, rally automobila ili pak gospodarskih, vatrogasnih ili policijskih vozila. Najčešći je ipak, logično, odabir skupljanje modela u jednoj razmjeri, kako bi kolekcija bila vizualno uravnoteženija.

 

NAJČEŠĆA MJERILA

Najčešća su mjerila u kolekcionarskom svijetu nastala još u prvoj polovici dvadesetog stoljeća, kada su modeli automobila bili tek dodatak minijaturnim željezničkim kompozicijama. Glavne tako nastale skale su 1/43 i 1/87. Prvonavedena je i danas najčešći odabir ozbiljnijih kolekcionara u svijetu, ponajprije zbog daleko najvećeg odabira raspoloživih modela, dok je druga popularna uglavnom u Njemačkoj, i u svijetu željezničkog modelarstva. Zanimljivo je da su oba ova omjera kod nas nešto rjeđi odabir sakupljača, ponajprije zbog vrlo slabe dostupnosti takvih modela u našim trgovinama. Baš kao u neka davna vremena, najbliži su dobri dućani u Trstu i Grazu… Uslijed nešto boljeg odabira u domaćim trgovinama popularnost su stekla i dva veća mjerila, 1/18 i 1/24, koja omogućuju detaljnije i vjernije reproduciranje pravih automobila. Drugu krajnost čini velika skupina sakupljača orijentirani na mahom jeftinije modele inicijalno namijenjene dječjoj igri, poput već spomenutog trojstva Matchbox-Majorette-Hot Wheels. Ovi modeli nisu standardiziranog mjerila, uglavnom su između 1/50 i 1/70, dimenzionirani tako da stanu u identične kutije ili blistere. Za ozbiljnije ljubitelje modela ove veličine postoje i detaljniji i skuplji modeli u omjeru 1/64, no njih je uglavnom moguće naručivati samo putem Interneta. Što je i inače zajednička sudbina gotovo svih kolekcionara autića.

 

EBAY – OAZA ZA KOLEKCIONARE

Najbolji je izvor modela sveprisutni eBay, ma što skupljali, iako u svijetu postoje i stotine specijaliziranih online trgovina te gotovo da nema onoga što ne možete nabaviti, ako imate dovoljno novca. Modela ima u svim rasponima cijena, od nekoliko kuna do nekoliko desetaka tisuća eura. Novi modeli u pravilu su tim skuplji što su preciznije izrađeni, s više detalja, a posebno se cijene oni koji su rukom rađeni od strane priznatih majstora modelarstva. Zanimljivo je da se danas i jeftiniji industrijski modeli, kao i skupi i detaljni ručni radovi uglavnom rade u Kini, nerijetko čak jedni do drugih, u velikim tvornicama igračaka u gradu Shenzenu. Kod modela koji više nisu nabavljivi novi vrijednost ponajprije određuje rijetkost, a potom i starost. Svojevrsni je vrhunac samosvojnosti kolekcionarstva modela trenutak u kojem interes s prikaza reprodukcije pravog automobila prelazi na proučavanje povijesti samih modela i potragu za raritetima iz nekih davnih vremena. Većina sakupljača nikada ne dođe u ovu fazu, no mnogi sa zadovoljstvom pridodaju poneki stariji model u kolekciju, u nastojanju da rekonstruiraju neki izgubljeni komadić vlastitog djetinjstva.

 

DOSTUPNOST MODELA

Plašite li se da nećete uspjeti pronaći model automobila koji želite, najvjerojatnije ste u krivu, mada ima neočekivanih iznimaka (primjerice korejski automobili gotovo da i ne postoje kao umanjeni modeli), a i specifična potraga mogla bi pokazati da je ono što tražite mnogo skuplje no što mislite. Možda je najbolji primjer širine odabira priča Nicka Masona, bubnjara Pink Floyda, koji uz prave automobile skuplja i modele. Isprva je skupljao sve što mu se sviđalo, no kada je došao do broja od nekoliko tisuća modela shvatio je da gubi uvid u to što ima a što ne, kao i da izlaganje kolekcije postaje logistički problem (razumijem ga, i sam sam u takvoj situaciji, ne financiskoj, nego po broju modela). Razdijelio je ili rasprodao sve osim Ferrarija u omjeru 1/43 i počeo skupljati samo njih. Ubrzo mu se kolekcija ponovo popela na nekoliko tisuća modela, pa je odlučio koncentrirati se na samo dva modela, 250 GTO i 365 GTB/4 Competizione, u livrejama s različitih utrka. U zadnjem intervjuu na temu autića s njim kojeg sam čitao, rekao je da mu se kolekcija opet rapidno bliži istim nekadašnjim brojkama… Ukratko, nevjerojatno je širok dijapazon dostupnih modela, ponajprije u 1/43 mjerilu, iako se i u ostalim omjerima novi modeli izdaju tempom kojeg nije lako pratiti. No nažalost po pitanju točne specifikacije i, recimo, boja, morat ćete se osloniti na nečije spretne ruke – i danas je običaj da se model izda samo u jednoj ili u najboljem slučaju nekoliko boja, pa ćete teško potrefiti upravo umanjenu inačicu vašeg automobila.

 

HOBI KOJI VESELI

Pravi savjet onima koji tek ulaze u kolekcionarske vode samo je jedan: skupljajte ono što vam se sviđa i što vas veseli. Kupnja modela u svrhu investicije nije nemoguća, mnogima uistinu raste cijena nakon što prestanu biti dostupni u online trgovinama, no kod nas to i nije osobito mudro, kako zbog nepredvidivosti budućih trendova, tako i zbog visoke nabavne cijene modela u Hrvatskoj (uz poštarinu nerijetko morate platiti i carinske pristojbe, mada je nakon ulaska u EU sada ipak lakše). Drugi bitan savjet je čim ranije investirati u prikladan izložbeni prostor, čim hermetičnije zatvorene vitrine sa staklenim stijenkama – nažalost, prevelik dio najljepših domaćih kolekcija, uključujući i onu potpisnika ovog teksta, tavori po kutijama. Posjetom stanu pravog kolekcionara s modelima posloženima po policama lako ćete spoznati kako atraktivna polica s modelima može vizualno obogatiti vaš dom – nema posjetitelja koji neće zastati i promotriti ovu domaću izložbu kad kroči u stan, a mnogima će ubrzo nahrupiti sjećanja. Za savjete, iskustva i općenito stjecanje slike o ovom lijepom i zanimljivom hobiju najbolje je učlaniti se na spomenuti forum www.autici.net. Druženja kolekcionara također su odlična prigoda za upoznavanje s materijom, ono najveće, zagrebačko, je proljetos okupilo više od stotinjak aktivnih sudionika, uz izložbu i prodaju modela moglo se vidjeti i desetak pravih oldtimera, a već po tradiciji pohodili su je i oni koji možda nisu toliko zainteresirani za same modele, ali su entuzijasti iz svijeta velikih automobila. Spomenimo na kraju kako je na forumima kolekcionara aktivno i nekoliko ljudi iz Dubrovnika, što otvara lijepe mogućnosti da i ovaj grad u dogledno vrijeme dobije neki klub, druženje ili pak izložbe modela.

 

GLASAJTE ZA NAJSEKSI HRVATICE!

najseksihrvatica2013

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments