P-47 Thunderbolt – njemačka noćna mora

0

Thunderbolt će ostati zapamćen kao jedan od najboljih lovaca Drugog svjetskog rata

 

„U kolovozu 1943. P-47 sudjeluje u prvoj velikoj eskortnoj misiji i otada će u Europi imati standardnu ulogu eskortnog lovca, kakvu je P-38 imao na Pacifičkom bojištu“

 

P-47 Thumderbolt je bio jedan od najvažnijih i najproizvođenijih američkih zrakoplova te ujedno jedan od najboljih lovačkih bombardera za vrijeme Drugoga svjetskog rata, a do danas je ostao najveći i najteži jednomotorni lovački zrakoplov. Kada se početkom 1943. godine P-47 prvi puta pojavio na bojištu, naoružan s čak osam teških strojnica Browning M2 kal. 12,7×99 mm, bio je to lovački zrakoplov koji se odlikovao s dotada neviđenom vatrenom moći.

Bez obzira na masu i veličinu, zahvaljujući iznimno snažnom motoru od 2535 KS, mogao je doseći brzinu od gotovo 700 km/h na visini od 9.000 metara. Pred kraj 1944. godine pojavili su se i modeli s motorom od 2.800 KS koji su na probnim letovima navodno bilježili brzine od čak 800 km/h, što je P-47 stavljalo uz bok najbržim motornim zrakoplovima Drugoga svjetskog rata (službeno je ipak najbrži saveznički zrakoplov bio britanski Supermarine Spitfireu, no radilo se o puno lakšem zrakoplovu).

Protopit P-47 Thunderbolt (XP-47B) testiran je još u svibnju 1941. godine. Već tada je zabilježio iznimno vleiku brzinu od 663 km/h (na visini od oko 7.800 metara). Prvi serijski primjerci zrakoplova P-47 počeli su se proizvoditi u ožujku 1942., a isporučeni su zrakoplovstvu sredinom iste godine. Prvi primjerci ovoga lovačkog zrakoplova počeli su popunjavati američke eskadrile u Velikoj Britaniji u siječnu 1943. godine.

U ožujku 1943. lovački zrakoplovi P-47 poslani su na svoj prvi borbeni zadatak iznad Francuske, a sljedeći mjesec P-47 ostvario je i svoju prvu zračnu pobjedu, i to protiv moćnoga njemačkog lovca FW-190.

U kolovozu 1943. P-47 sudjeluje u prvoj velikoj eskortnoj misiji i otada će u Europi imati standardnu ulogu eskortnog lovca, kakvu je P-38 imao na Pacifičkom bojištu. Uz to, redovito će sudjelovati i u bombardiranju neprijateljskih ciljeva (mogao je sa sobom ponijeti oko tonu bombi), ali i u presretanju njemačkih zrakoplova.

Do kraja rata P-47 će unišitit više od 9.000 lokomotiva i 86.000 vagona, 68.000 kamiona te 6.000 oklopnih vozila i tenkova. Istodobno oborit će oko 3.750 neprijateljskih zrakoplova, a oko 3.000 uništit će na zemlji. Za vrijeme rata stradalo je oko 3.500 Thunderbolt zrakoplova. P-47 ostat će u službenoj uporabi unutar američkih snaga sve do 1953. godine.

Zanimljivo je da su, nakon raskida sa Sovjetskim Savezom i Staljinom, Jugoslaviji, u sklopu američke vojne pomoći, isporučena 133 primjerka ovog zrakoplova preimenovanog nakon 1947. godine u F-47. Američki su mu piloti za vrijeme rata dali nadimak Vrč (eng. Jug) što je bila aluzija na njegov izgled koji je podsjećao na onodobne bočice mlijeka.

 

Teskt preuzet s vecernji.hr

About author

Večernji

Prvi portal neke novinske kuće u Hrvatskoj stavlja naglasak na kvalitetu tekstova, točnost i pouzdanost informacija. Kliknite vecernji.hr!

No comments

Vodič za ženske erogene zone

Uputstvo za uporabu ženskih erogenih zona koje će od vas napraviti alfa ljubavnika!   „Stimulacija mora biti nježna i postepena dok se bradavice ne ukrute ...