Kako kupovati polovni automobil

0

Ukoliko ste se odlučili na kupnju polovnog automobila potrebno je pripaziti na nekoliko stvari

 

Zbog krize je tržište novih automobila u Hrvatskoj u odnosu na 2008. godinu palo 64%. Mnogi su odgodili kupnju novog automobila ili se okrenuli kupnji rabljenih. I prodaja rabljenih je pala, a s padom potražnje i cijene, pa je kupnja dobrog rabljenog automobila sada vrlo isplativa. Ali, kako ne kupiti mačka u vreći?

Kupnja rabljenog automobila uvijek donosi određeni rizik, pogotovo ako znamo da se time bave mnogi neovlašteni preprodavači, koji često ne prezaju ni od prijevare. Prije svega treba provjeriti je li sve u redu s papirima. Ako vam je nešto sumnjivo, zatražite odlazak u MUP, što je dobar test, jer ako je vlasnik čist, neće se buniti. Ali, najčešća prijevara kod kupoprodaje rabljenih automobila jest ona s vraćanjem kilometraže.

Prodavači takvom prijevarom mogu automobilu bitno povećati cijenu. Primjerice, ako se za VW Passat iz 2008. sa 220.000 km traži 75.000 kuna, skidanjem na 100.000 kilometara cijena se može povećati čak i na više od 100.000 kuna. Na automobilima starijih godišta kilometraža se vraća mehanički pa se, eventualno, može vidjeti neravnomjernost u tonu boja brojeva na brojčaniku. Moderni automobili, upozoravaju u Hrvatskom autoklubu, puni su elektronike i brojčanici su digitalni te je vraćanje kilometraže pitanje hakiranja softvera.

Do službenih podataka koliki je postotak rabljenih vozila na našem tržištu s falsificiranim brojčanicima nije moguće doći. MUP ne vodi tu statistiku jer ovo djelo izrijekom nije opisano hrvatskim zakonima, teško ga je otkriti, a onda i dokazati – kažu u HAK-u. Kako bi se zaštitili od prijevare s kilometražom, od prodavatelja možete tražiti potvrdu o stanju brojača kilometara na prethodnim tehničkim pregledima, koju izdaju Stanice za tehnički pregled za 25 kuna. Zatražite i servisnu knjižicu vozila. Ako se radi o novijem automobilu, trebao bi je imati, a u njoj piše na koliko se kilometara radio servis.

Ali, što je s onim automobilima koji su stigli iz uvoza i nisu proteklih godina registrirani u Hrvatskoj?

Na prvi pogled možete provjeriti jesu li sjedala, upravljač i mjenjač istrošeni. Ako jesu, to je vjerojatno znak da auto ima više kilometara nego što se piše. Iako, ako je novijeg godišta, mnogo je kilometara mogao prijeći na autocesti a da je unutrašnjost očuvana.

Ako vam se zaista sviđa automobil i za njega želite izdvojiti ozbiljan novac, zatražite od prodavatelja da s automobilom odete na pregled k serviseru. Pregled kod stručnog mehaničara stoji nekoliko stotina kuna. Primjerice, u Autoservisu Meić 200 kuna za benzince, a 300 kuna za dizelaše stoji kompletan pregled vozila.

A što ako ste ipak prevareni i kupite automobil s više kilometara nego što je tvrdio prodavatelj? To je kršenje Zakona o zaštiti potrošača i kazneno djelo prijevare. Kako je ovdje uglavnom riječ o pribavljanju manje imovinske koristi, jedini način kako pokrenuti kazneni postupak jest podizanje privatne tužbe i vještačenje vozila u sudskom postupku. Ako je kupoprodaja obavljena između pravne i fizičke osobe, za što fizička osoba ima valjan račun, prijavu može podnijeti Državnom inspektoratu. Od ovlaštenih prodavatelja sigurnije je kupiti auto i zato što za neke automobile daju jamstvo na određeno vrijeme. Najsigurnije je, pak, auto kupiti od prvog vlasnika.

Kako izbjeći kupnju mačka u vreći?

1. Ne kupujte na brzinu i provjerite je li kilometraža prava

Ne žurite s kupnjom jer ste u znatno boljoj situaciji od prodavatelja. Ne nasjedajte na priče o hitnoj prodaji iz bilo kojega razloga. Ako sumnjate u kilometražu, pogledajte jesu li obloge na volanu, mjenjaču i sjedalima istrošene. Tražite potvrdu o kilometraži iz Stanice za tehnički pregled.

2. Manja oštećenja nisu problem, svježa boja zabrinjava

Neka vas ne brinu manja oštećenja na limu. Bolje da je boja originalna nego da je auto svježe obojen. Svježa boja u pravilu znači da je sudjelovao u sudaru. Isto tako, ako su na vozilu nove gume, provjerite je li sve u redu s podvozjem. Ako su na sjedalima navlake, pogledajte ispod njih.

3. Ulašten motor je sumnjiv, iz ispuha ne smije izlaziti plavičast dim

Svježe opran motor je sumnjiv jer time prodavatelj najvjerojatnije želi prikriti propuštanje ulja. Motor u praznom hodu mora raditi mirno, bez vibracija. Iz ispuha se ne smije ‘dimiti’.

4. Nerealno niska cijena – možda je ukraden

Ako je cijena automobila nerealno niska, a sve je drugo s autom u redu, vrlo je vjerojatno da je ukraden. Pogledajte jesu li sva stakla originalna, ima li oštećenja na bravi i je li volan noviji od ostalih dijelova auta. Ako sumnjate, zatražite odlazak u servis ili MUP.

5. Ako zaista želite temeljit pregled, otiđite u servis

Temeljit pregled treba prepustiti stručnjaku u servisu koji će pregledati automobil na servisnoj dizalici i ustanoviti je li bio udaren, kakvo je stanje podvozja, karoserije, pregledati kočnice, amortizere… Motor se provjerava mjerenjem kompresije.

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments

Vi ste zadovoljeni, ona nije?

Nije vrijeme za spavanje već da i svojoj partnerici omogućite orgazam za pamćenje   „Pogodite pravi ritam, nemojte navaliti kao likovi iz pornića, i s ...