Dan kada nas je napustio Senna

0

Dvadeset godina nakon pogibije velikog Ayrtona Senne uzroci tragučne nesreće još nisu u potpunosti rasvjetljeni

 

„Glava mu se nakon 10-tak sekundi lagano pomaknula na stranu, dajući nadu milijunima gledatelja koji su bili uz ekrane, ali to je nažalost bio posljednji trzaj u mladom Senninom životu“

 

Ayrton Senna nije mogao dočekati izlazak Sigurnosnog automobila sa staze, i nastavak utrke. Odmah iza njega je bio njegov najveći konkurent, Michael Schumacher za volanom Benettona, vozač koji je pobijedio u prve dvije utrke prvenstva. Mladi Njemac je bio vozač u usponu kojemu su prognozirali veliku budućnost. Ali Senna je smatrao da Schumacherovo vrijeme još nije došlo, ne ako se pita njega – trostrukog prvaka svijeta koji je žarko želio i svoj četvrti naslov! I ponovo je bio u najboljoj momčadi na gridu, Williamsu, ali nakon prve dvije utrke na kontu je imao – 0 bodova! Senna je znao da mora pobjediti u Imoli ako želi preokrenuti stvari u svoju korist. I stoga je, kada se Sigurnosni automobil maknuo sa staze stisnuo gas dok je brzinom od 310 km/h letio kroz Tamburello zavoj…

 

VIDJELO SE DA JE NEŠTO POSEBNO

Da je Ayrton Senna nešto posebno vidjelo se već na prvim testiranjima prije početka 1984. godine, kada je testirao bolide McLarena, Brabhama i Williamsa u kojem je bio brži i od tadašnje zvijezde Keke Rosberga. McLaren i Williams nisu imali slobodna mjesta za tu sezonu pa su mu ponudili mjesto test vozača, te trkaće mjesto u budućnosti. U Lotusu su čak htjeli uzeti Sennu umjesto Mansella, ali njihov sponzor John Player Special je inzistirao na britanskom vozaču. U konačnici je Senna završio u slabašnom Tolemanu kojeg je doveo do nevjerojatnog drugog mjesta u Monte Carlu! Da Alain Prost nije pritiskao suce da prekinu utrku zbog kiše, Senna bi vjerojatno i pobjedio!

Njegov talent su sada vidjeli svi pa je Lotus ipak uspio u naumu da ga dovede, a Senna se odužio sa šest pobjeda u iduće tri sezone. Ipak, Lotus je počeo stagnirati a Senna je htio pobjede i naslove, pa je prešao u McLare, kao suvozač Alaina Prosta. Već u prvoj sezoni je osvojio toliko željeni naslov, a između dva vozača stvorilo se veliko rivalstvo, pa čak i otvoreno neprijateljstvo. Veliki Senna je osvojio još dva naslova prvaka (1990. i 1991.) prije nego su usljedile dvije mučne godine u slabom McLarenu. Stoga je Brazilac svoju karijeru odlučio nastaviti u Williamsu čiji su vozači dominirali 1992. i 1993. godine. Senna je očekivao da će mu momčad Franka Williamsa omogućiti njegov četvrti naslov čime bi se izjednačio na listi s njegovim glavnim rivalom Alainom Prostom koji je upravo te godine umirovio.

 

SMRT RATZENBERGA ZA POČETAK CRNOG VIKENDA

Nakon utrka u Interlagosu i Aidi, i dvije pobjede Michaela Schumachera, Formula 1 se preselila u Imolu gdje je počinjao europski dio prvenstva. Vikend je počeo velikom nesrećom Rubensa Barrichella, vozača Jordana, koji se na prvom treningu u Variante Bassa doslovno odbio od pasice brzinom od 230 km/h i zabio u zaštitnu ogradu. Senna je, zabrinut za svog mladog zemljaka i učenika (Barrichello je uvijek isticao da mu je Senna bio mentor), parkirao bolid i požurio u bolnicu. Kada je Rubens došao svijesti, Senna se vratio na stazu i nastavio s vožnjama.

Senna je, unatoč žaljenju na probleme s bolidom, u subotu ujutro ostvario najbrže vrijeme, a tada je crni vikend krenuo u još gorem smjeru. Samo 18 minuta nakon početka kvalifikacija, pri brzini od 314 km/h prednje krilo na bolidu Rolanda Ratzenbergera je puklo, a nasretni Austrijanac se svom silinom zabio u zaštitnu ogradu. Nakon 12 godina, Formula 1 je izgubila vozača na stazi… Pogibija mladog Austrijanca je duboko potresla Sennu koje je, kako će se kasnije otrkiti, u kokpitu bolida na utrci nosio austrijsku zastavu u čast Ratzenberga. Ali, Senna nažalost nije dočekao kraj utrke…

 

SENNINO SRCE JE STALO…

Cijelog tog vikenda smrt kao da se osjećala u zraku. Već na startu utrke, stvari su ponovo pošle krivo pa je kotač s bolida Pedra Lamyja, nakon njegova sudara s JJ Lehtom, odskočila i ozljedila nekoliko ljudi u boksu. Sigurnosni automobil je izašao na stazu kako bi se staza rasčistila, a u 6. krugu utrka je nastavljena i bolidi su pojurili stazom. Završivši prvi krug nakon nastavka utrke, Senna je držao prednost ispred mladog Michaela Schumachera koji mu je bio na repu. a tada, u zavoju Tamburello, kada je Senna već jurio brzinom od preko 300 km/h, Williamsov bolid je odjednom skrenuo sa staze te se snažno zabio u betonsku ogradu. Dijelovi bolida su odletjeli na sve strane a Senna je ostao nepomično sjedati u bolidu. Ipak, glava mu se nakon 10-tak sekundi lagano pomaknula na stranu, dajući nadu milijunima gledatelja koji su bili uz ekrane, ali to je nažalost bio posljednji trzaj u mladom Senninom životu.

Pomoć je stigla brzo, i nakon 15-tak minuta rada na Senni na stazi, Brazilac je helikopterom prebačen u bolnicu, a na iznenađenje svih utrka je nakon prekida ipak nastavljena. Međutim, malo je koga zanimao ostatak utrke, i nova pobjeda Schumachera (priče o Schumacherovom skakanju od sreće na podiju su potpuno neutemeljene, za što je dovoljno pogledati snimke na Youtubeu), svi su očekivali vijesti o Senninom stanju. U 18:37, u bolnici Maggiore Sennino srce je stalo, a smrt je proglašena tri minuta kasnije. Cijeli svijet je počeo oplakivati jednog od najboljih vozača svih vremena…

 

ŠTO SE DOGODILO?

Iako je pomoć stigla izuzetno brzo, bilo je očito da je Senna pretprio teške ozljede glave i da je situacija krajnje ozbiljna. Nakon što je udario u zaštitnu ogradu, prednji desni kotač je udario u Senninu kacigu, a silina udarca je bila takva da je Senninu glavu doslovno „zapucala“ u sjedalo uzrokovavši time teške ozglede glave. Istovremeno dio ovjesa, koji je ostao na kotaču, je probio Senninu kacigu nanjevši ozljede na glavi, dok je jedan dijelić bolida probio Sennin vizor nanjevši mu ozljedu odmah iznad desnog oka. Sve tri ozljede su bile fatalne, i da se dogodila samo jedna od njih, Senni također ne bi bilo spasa.

Profesor Sid Watkins je na stazi izveo trahetomiju, postupak kojim se oslobađaju dišni putevi, a Watkins je dosta godina kasnije izjavio kako je, kada su ga premještali iz bolida, Senna nesvjesno uzdahnuo te je Watkins (iako ateist) osjetio kao da je Sennina duša tada napustila tijelo.

U bolnici je sat kasnije Sennino srce stalo, ali je oživjeln i stavljen na aparate iako je tada bilo jasno da pomoći nema. Nakon što je Brazilčevo srce drugi put stalo, odlukom obitelji Senna nije reanimiran.

Što se točno dogodilo na stazi? Sennina smrt i dalje je obavijena velikim velom tajni, pošto je svojevrsna crna kutija s podacima nestala iz bolida, točnije pokupili su je Williamsovi inženjeri.

Do nesreće je moglo dovesti više čimbenika. Prije svega, pritisak u gumama je zbog vožnje iza Sigurnosnog automobila pao pa je bolid bio bliži zemlji u trenucima kada su letjeli kroz Tamburello. Automboil je očigledno naletio na izbočinu i dok Williams upravo tu (u kombinaciji sa smanjenim pritiskom u gumama) vidi uzrok nesreće, vjerojatnije je da je istovremeno pukla i letva volana! To objašnjava činjenicu da je Sennin bolid odjednom skrenuo i nastavio pravocrtnu putanju, dok će telemetrija pokazati da je istovremeno snažno kočio sve do trenutka udarca u zid. Nažalost, prikupljeni podaci su nepotpuni i potpuna istina se vjerojatno nikada neće saznati. Osim, ako se ne otkriju stvarni podaci koje su prikupili Williamsovi ineženjeri.

Na kraju, ono što se sa sigurnošću može reći jest da nas je veliki Ayrton napustio prerano, i da bi još dugi niz godina uživali u njegovim majstorijama da se nije dogodila tragična nesreća.

 

 

banerfacebooklike

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments

8 zanimljivosti o H.R. Geigeru

Znate li sve o tvorcu vizualnog izgleda Aliena, koji nas je nažalost nedavno napustio?   1. H.R. Geiger je bio voditelj tima za vizualne efekte ...