5 najsmrtonosnijih zrakoplovnih nesreća u povijesti bivše Jugoslavije

0

Za neke od ovih strašnih zrakoplovnih nesreća nikad neće biti potpuno razjašnjeno kako su se dogodile

 

Današnjim generacijama je malo poznato da se 10. rujna 1976. godine dogodila velika zrakoplovna nesreća u kojoj je, u sudaru dva zrakoplova u letu, poginulo 176 putnika i članova posade. Naime, zbog greške kontrolora na 10.000 metara iznad Vrbovca kraj zagreba, oko 11.15 došlo je do sudara Hawker Siddeley Trident 3B British Airwaysa na letu iz Londona za Istanbul i DC9 Indeks-Adria Avioprometa na letu iz Splita prema Kolnu</p>’ ]

 

1. SUDAR DVA ZRAKOPLOVA U LETU

176 poginulih

Današnjim generacijama je malo poznato da se 10. rujna 1976. godine dogodila velika zrakoplovna nesreća u kojoj je, u sudaru dva zrakoplova u letu, poginulo 176 putnika i članova posade. Naime, zbog greške kontrolora na 10.000 metara iznad Vrbovca kraj zagreba, oko 11.15 došlo je do sudara Hawker Siddeley Trident 3B British Airwaysa na letu iz Londona za Istanbul i DC9 Indeks-Adria Avioprometa na letu iz Splita prema Kolnu. Nažalost, tragičnu nesreću nitko nije preživio, a prema izjavama očevidaca komadi zrakoplovi i tijela nesretnih putnika i članova posade su padali iz zraka poput kiše. Nesreću je skrivio 28-godišnji kontrolor koji je Indexovom zrakoplovu dao dopuštenje da se popne na visinu na kojoj je letio Britishev zrakoplov, zbog čega je došlo do sudara. Kontrolor je dobio sedam godina zatvora, ali je pušten ranije jer se ispostavilo da je tog dana radio treći dan za redom smjenu od 12 sati!

 

2. TRAGEDIJA PRI SLIJETANJU

78 poginulih

Zrakoplov Tupoljev TU134A beogradskog zračnog prijevoznika Aviogenexa na letu iz Londona prema zračnoj luci Rijeka u Omišlju na Krku je 23. svibnja 1975. tekao bez problema tijekom cijelog ljeta. Međutim, nad Rijekom je vladalo nevrijeme u koje je zrakoplov „upao“ otprilike četiri kilometra prije slijetanja, dakle u samoj završnoj fazi. Piloti su uspjeli zrakoplov spustiti do piste, ali je pri samom slijetanju Tupoljev brzinom od 260 kilometara na sat udario krilom u pistu, nakon čega se i zapalio. Putnici i piloti su udarac preživjeli, ali kako su jedna izlazna vrata ostala (zbog deformacije uslijed udarca) zaglavljena ostali su u klopci te ih je velika većina izgorila ili umrla zbog trovanja ugljičnim dioskidom. Preživio je samo jedan putnik i tri člana posade. Među poginulim je bio i književnik Josip Pupačić.

 

3. UDARAC U MAGANIK

41 poginuli

U pilotskoj kabini JAT-ove Caravelle SE-210 11. runja 1973. godine sjedao je Živojin Maglić, iskusni pilot koji je ranije pilotirao zrakoplovom Tita, i putnici su bili sigurni da se nalaze u sigurnim rukama. Međutim, na letu iznad Prištine pilot je primjetio da barometar ne radi, a problemi su bili i s radio stanicom u zrakoplovu. Unatoč tome, pilot nije imao izbora nego sletjeti u Podgoricu. Gotovo slijep (jer je područje kojim je letio bilo u gustim oblacima), i bez stalne veze s kontrolom leta u tadašnjem Titogradu, pilot Maglić je odlučio početi spuštati zrakoplov i prije nego je preletio visoke planinske vrhove što se pokazalo kobnim. Brzinom od 400 kilometara na sat zrakoplov je udario u vrh Babin zub, pri čemu su poginuli svi putnici i članovi posade. Čak se i danas vidi crni trag na mjestu gdje je zrakoplov svom silinom udario.

 

4. TAJANSTVENA NESREĆA RONA BROWNA

35 poginulih

Apsolutno najmisterioznija zrakoplovna nesreća jest ona koja se 3. travnja 1996. godine dogodila u konavoskim brdima, a u kojoj je poginuo američki ministar trgovine Ron Brown. Vjerojatni nikada neće biti poznato kako se zrakoplov po jakom nevremenu našao toliko van kursa zbog čega je umjesto slijetanja na pistu, udario u brdo. Poginulo je svih 35 članova delegacije i članova posade, a prvotno je udarac preživjela samo stjuardesa Shelley Kelley. Međutim, do dolaska u bolnicu nesretna stjuardesa je preminula. Međutim, tada počinju teorije zavjere prema kojoj je zrakoplov srušen, navodno kako bi se ušutkao sam Brown koji ne, ponovo navodno, trebao svjedočiti protiv tadašnjeg američkog predsjednika Bill Clintona. Prema istim teorijama, nesretna stjuardesa je u bolnicu stigla s rupom od metka u čelu!

 

5. EKSPLOZIJA JATOVOG ZRAKOPLOVA

27 poginulih

Teroije zavjere ne mimoilaze niti eksploziju Jat-vog zrakoplova 26. siječnja 1972. godine u tadašnjoj Čehoslovačkoj. Prema službenoj verziji, na DC-9 jugoslavenskog zrakoplovnog prijevoznika, na letu iz Stockholma u Zagreb, je na visini od preko 10.000 metara eksplodirala eksplozivna naprava pri čemu je poginulo 27 putnika i članova posade. Jedina koja je preživjela nesreću, i to nakon pada s visine od 10.000 metara je bila stjuardesa Vesna Vuković. Nakon 27 dana u komi i dugotrajne rehabilitacije, stjuardesa se u potpunosti oporavila, a na sami događaj nema sjećanja. Međutim, prema nekim teorijama, zrakoplov je greškom srušila čehoslovačka protuzračna obrana i to dok je zrakoplov letio na puno manjoj visini od one s koje se tvrdi da je Vuković pala. Koja je od ove dvije verzije istinita ćemo teško saznati.

 

Foto: Wikipedia

About author

Kult portal

Vodeći se tvrdnjom da nas nitko ne može napraviti boljima nego mi sami, Kult je web magazin namijenjen muškarcima koji se trude i žele biti – bolji

No comments

Tissot Powermatic 80 Automatic

Novi sat, nastao u suradnji Tissota i ETA-e, ima rezervu snage od čak 80 sati   „Mehanizam je ujedno i natprosječno precizan i otporan, a ...