25 kultnih sportskih automobila

0

Sportski automobili koji su obilježili povijest – od Aston Martina DB5 do Porschea 911

 

Velik je broj zaljubljenika u automobile, koji pojedine modele veličaju poput Boga. Uostalom, većina je nas još u tinejdžerskim godinama s obožavanjem proučavala pojedine modele, vješala postere po zidovima, a ako nam se posrećilo da smo vidjeli neki primjerak uživo taj se događaj u školi prepričavao danima. San o beskompromisnom sportskom automobilu nekom nestaje krajem krize srednjih godina, a drugima ne jenjava nikad. Sretnici uspiju postati vlasnikom nekog od ovih kultnih modela, dok svi ostali održavaju sjećanja čitajući ovakve usporedbe.

Pred Vama je ljestvica najznačajnijih ‘automobila iz snova’. Naravno, da ih ima još puno, ali upravo su ovi, po našem mišljenju, ili ostavili dubok trag u povijesti automobilske industrije ili jednostavno ulaze u kategoriju onih koje bi svatko od nas želio imati u svojoj garaži bez obzira na to što su nepraktični i realno ne postoji niti jedan razlog za kupnju osim čistog užitka.

Osim klasičnih supersportaša, u ovoj su se usporedbi našli i neki dostupniji modeli, ali svi oni promijenili su svijet i shvaćanje fraze ‘sportski automobil’. Neki zbog svoje koncepcije, drugo zbog nevjerojatnih performansi, a treći zbog iznimnih uspjeha u svijetu utrka. Valja napomenuti i kako poredak nije složen prema važnosti, jer svi oni jednako su značajni, a na kraju ostaje pitanje samo koji od ovih automobila bi voljeli vidjeti u svojoj garaži? A možda i dva, tri, četiri, pet…

 

LanciaDelta

25. LANCIA DELTA INTEGRALE

Kraljica relija još uvijek je na posebnom mjestu u srcima mnogih. Premda su na glasu kao kvarljive i sklone koroziji ne postoji muškarac na svijetu koji voli vožnju, a da nije niti jednom u životu poželio isprobati Deltu Integrale, i to po mogućnosti 16V. Čak 43 WRC pobjede i šest uzastopnih naslova prvaka učinili su ju besmrtnom i to nitko nikad neće promijeniti.

 

MitsubishiLancer

24. MITSUBISHI LANCER EVOLUTION

Ako bi evolucija ljudskog roda bila samo polovica one od dosadnog Lancera, svi bismo bili podivljali mutanti. Vječni suparnik Impreze stvorio je svoj krug pristaša, koji se kunu u Tommija Mäkkinena i četiri uzastopna naslova prvaka. Odličnom kombinacijom motora i pogona na sve kotače, čak i prosječnog vozača pretvara u potencijalnog relijaša.

 

PaganiZonda

23. PAGANI ZONDA

Premda su automobile počeli proizvoditi u prostoru veličine ozbiljnijeg butika, uskoro su stali rame uz rame sa slavnim susjedima, Ferrariju i Lamborghiniju. U razvoj Zonde bio je uključen i veliki Juan Emanuel Fangio, što joj daje nedostižan status. Nažalost, i cijena je takva pa zato legendu uvijek gledamo samo na slikama. Najsnažnija izvedba R ispaljuje 750 KS iz motora 6.0 V12, uz masu od 1070 kg. Brojke govore sve!

 

BugattiEB110

22. BUGATTI EB110

Prvi pokušaj oživljavanja slavnog imena dogodio se 1991. točno na 110. godišnjicu rođenja velikog konstruktora i dizajnera Ettoreja Bugattija. Uradak koji je s punim pravom nosio to ime bio je prava erotika na kotačima. Žešća izvedba SS iz 1992. za pogon je koristila motor 3.5 V12 sa dva turbopunjača i okruglo 600 KS, što je bilo dovoljno za maksimum od 346 km/h.

 

AstpnMartinDB5

21. ASTON MARTIN DB5

Prilikom pogleda na ovaj Aston Martin nemoguće je istodobno i ne pomisliti na najboljeg od svih Bondova, Seana Conneryja. Agentu 007 svakako idu brojne zasluge za veliku popularnost modela DB5, kao i činjenica da je jedan od najtraženijih oldtimera. Uz 286 KS bio je dovoljno papren za sprint do stotke za 8,1 s i najveću brzinu od 227 km/h.

 

BMW3

20. BMW M3

Više urbana nego prava trkaća legenda postigla je nezamisliv uspjeh. Iza oznake M3 već se više od 25 godina krije najsnažnija izvedba serije 3. Svakom je generacijom sve bolji i nudi odličan kompromis između sporta i upotrebljivosti te je uvijek korak ispred svih konkurenata. Zadnja iteracija okrenula je novi list – prešla je na turbo motor! Premda su fanovi negodovali, uz trolitrenog turbobenzinca sa 431 KS do stotke sprinta za 4,1 s – pametnom dosta.

 

SubaruImpreza

19. SUBARU IMPREZA WRX STI

U društvu ostalih velikana Impreza se možda ne čini kao logičan izbor, ali svi koji su barem jednom STI ‘propustili kroz šake’ znaju da je to i više nego opravdano i to ponajviše zato što iskustvo vožnje Impreze nisu nikada zaboravili. Toliko je učinkovita da bi po zavojitoj cesti mogla ugroziti i višestruko snažnije automobile, a i tri naslova prvaka u reliju nisu slučajnost.

 

PorscheCarrera

18. PORSCHE CARRERA GT

Sve one koje GT ne osvoji izgledom, učinit će to čim prođe pokraj njih. Reski zvuk motora 5.7 V10 sa 612 KS gotovo je identičan onom iz bolida Formule 1 i od njega se naježe sve dlake na tijelu. Nastanak Carrere GT dogodio se sasvim slučajno, nakon što je projekt izrade bolida za seriju Le Mans stavljen na čekanje, motor je ugrađen u civilni model. Hvala Porsche!

 

FerrariF50

17. FERRARI F50

Premda bi na ovu ljestvicu komotno mogli uvrstiti gotovo sve modele Ferrarija, koji su nastali do danas, broj stranica nas ograničava. Međutim, bilo bi nepošteno ne spomenuti model poput F50. On je predstavnik vrste koja je nestala. Motor posuđen direktno iz bolida Formule 1 (4.7 V12 sa 520 KS) danas bi pao sve žive eko testove, a 1995. je postavio nova mjerila sa ubrzanjem do stotke za 3,7 s. Primjerci koji nisu razbijeni danas se prodaju za oko 500.000 eura.

 

BugattiVeyron

16. BUGATTI VEYRON

Preuzimanje Bugattija Volkswagen je odlučio proslaviti veličanstveno. Veyron je presedan među presedanima, a to dokazuje i njegova početna cijena od 1,1 milijun eura. Samo šaćica ljudi na svijetu uživa u performansama zvijeri pogonjene motorom 8.0 V16 sa četiri turbopunjača i 1001 KS (SS izvedba ima 1200 KS), koji postiže 406 km/h, a do prvih 300 km/h stigne za 16,2 s.

 

AudiQuattro

15. AUDI QUATTRO

Pradjed svih reli automobila s pogonom na sve kotače rođen je 1980., odmah nakon što je pravilnikom dozvoljeno uvođenje takvog pogona. Uspjesi su stigli već na prvim etapama, a konkurenti sa stražnjim pogonom ispadali su smiješni u okršaju s ovim monstrumom. Audi je napravio i seriju civilnih izvedbi, koja je promijenila pravila igre na automobilskom tržištu. Samo zamislite gdje bi danas bili svi reli automobili da nije bilo Quattra.

 

FordMustang

14. FORD MUSTANG

Od svih kultnih automobila Mustang je dosegao uvjerljivo najveću nakladu. Njegov idejni otac Lee Iacocca snizio je troškove proizvodnje ugradnjom dijelova s drugih modela te je time cijenu sportskog automobila spustio na kupovnu moć prosječnog radnika. Da je u tome uspio pokazala je prodaja od milijun primjeraka u prvoj generaciji. Nažalost, legendarnim modelima smatraju se samo oni iz prvih generacija, jer je kasnije godinama identitet u potpunosti bio izgubljen, a polako se vraća tek aktualnom generacijom, koja je inspirirana ‘muscle car’ fazom.

 

LamborghiniMiura

13. LAMBORGHINI MIURA

Najljepši automobil koji je ikada izašao iz tvornice Ferrucia Lamborghinija je upravo Miura. Ime je dobila po španjolskom ranču za uzgoj bikova, koji su bili nadaleko poznati po napadačkom instinktu. Miura je dizajnerski najskladniji model Lamborghinija, a za vatrenu izvedbu P400 SV, sa motorom 4.0 V12 i 400 KS, mnogi bi se zaljubljenici bili spremni odreći barem jednog djeteta.

 

JaguarEType

12. JAGUAR E-TYPE

Najveću pohvalu slavnom modelu uputio je Enzo Ferrari kada je, nakon što ga je prvi put vidio, rekao da je to najljepši automobil u povijesti, a s time se slažu mnogi. Ljubitelji dizajna kažu da je njegova čar u tome što oponaša formu cigare, a upravo zbog dobre aerodinamike postizao je brzinu od 240 km/h, što je tada bilo nevjerojatno brzo. Premda se pravi ljubitelji kunu u V6, činjenica je da izvedbe s motorom V12 nude i bolji zvuk i bolje performanse.

 

Porsche959

11. PORSCHE 959

Još jedan model koji je razvijen kao trkaći, ali je zbog potrebe za homologacijom završio u prodaji. Kada je riječ o Porscheu 959 mnogi ga proglašavaju najnaprednijim sportašem svojeg vremena. To je i dokazao na reliju Pariz-Dakar 1986. s prva dva osvojena mjesta. Čak i po današnjim kriterijima ne može ga se smatrati modelom sa zastarjelom tehnologijom. Bio je prvi Porsche s pogonom na sve kotače, koristio je boxer motor 2.9 sa dva turba i 450 KS te 500 Nm. Ubrzanje do stotke za 3,7 s i najveća brzina od 317 km/h i po današnjim su kriterijima brojke vrijedne strahopoštovanja.

 

Ferrari250

10. FERRARI 250 GTO

Onih 36 kupaca koji su 1962. izbrojali 18.000 dolara i imali namjeru kupiti 250 GTO morali su ići na provjeru kod Enza Ferrarija, jer on nije želio da bilo tko vozi njegove modele. Nastao je kako bi se ispunili uvjeti za sudjelovanje na utrkama serije GT, međutim, premda su umjesto 100 primjeraka proizveli samo 36, dobili su dozvolu za nastup. Motor 3.0 V12 razvijao je okruglo 300 KS, a fenomenalan dizajn potpisao je Sergio Scaglietti. Danas očuvani primjerci vrijede oko 20 milijuna eura.

 

ChevroletCorvette

9. CHEVROLET CORVETTE

Prve generacije nisu se baš proslavile i bilo ih je ljepše gledati nego voziti. Velika masa ubijala je performanse, unatoč moćnom motoru V8, međutim, Corvette je kroz godine postajala sve bolja i bolja, poput vina. Premda u Europi još uvijek nije ni približno popularna, koliko to zaslužuje, činjenica je da je dotjerana do iznimno visoke razine. Najsnažnija izvedba aktualne generacije ispaljuje 505 KS iz motora 7.0 te je iznimno sposobna i po zavojima.

 

BugattiType35

8. BUGATTI TYPE 35

Najuspješniji trkaći automobil u povijesti zaslužuje doživotno biti visoko pozicioniran u ovakvim ljestvicama. Talijanski jurišnik je u 20-im godinama znao ostvariti više od 15 pobjeda tjedno, u raznim natjecanjima. Takvo što nije uspjelo niti jednom drugom automobilu. S današnjeg stajališta najveća snaga od 90 KS zvuči smiješno za trkaći automobil, ali tada su vozači morali biti i ludi i hrabri kako bi takvo vozilo tjerali do krajnjih granica.

 

ShelbyCobra

7. SHELBY COBRA

Već samo ime govori dovoljno o karakteru ovog automobila, koji je svoj život počeo u Velikoj Britaniji s 6-cilindarskim motorom pod haubom. Takva Cobra nije privukla previše pažnje, međutim, legendarni Carol Shelby od nje je napravio čistokrvnu otrovnicu. Nakon što je ugradio motor 7.0 V8 sa 365 KS, ušla je u legendu. Kamionski motor doslovno se poigravao s laganom karoserijom pa je u rukama neiskusnih bila najbolji put prema groblju. Replike originalne Cobre i danas su jako tražena roba.

 

LamborghiniCountach

6. LAMBORGHINI COUNTACH

Kada je Lamborghini, 1974., svijetu predstavio ovu neman i jaganjci su utihnuli. Futuristički Countach i danas izgleda kao da nije s ove planete, a oni, rijetki, koji su ga pokušali uhvatiti za rogove najčešće su završili u kanalu kraj ceste. Snaga se kretala u rasponu od 355 do 490 KS te je bio među prvima koji su probili čarobnu granicu od 300 km/h.

 

Mercedes300

5. MERCEDES – BENZ 300 SL GULLWING

Slavni model jedini je koji je od prvog dana do danas u kategoriji ‘automobila snova’, a i ponosni je vlasnik titule najboljeg automobila 20. stoljeća. Osim fenomenalnog dizajna, slavu su mu donijela i karakteristična vrata, koja su jako problematična ako se automobil okrene na krov. Tada je najbolje razbiti prednje staklo i tako se provući. Nastao je na osnovi trkaćeg bolida, koji 1952. pomeo konkurenciju na Le Mansu i osvojio prva dva mjesta. Dostojnog nasljednika dobio je u modelu SLS.

 

Fordgt40

4. FORD GT40

Ferrarijeva dominacija na trkalištima toliko je išla na živce čelnim ljudima Forda da su odlučili razviti GT40 samo kako bi ju prekinuli. Drugi razlog bio je taj što je Henry Ford bio nezadovoljan, jer nije uspio preuzeti Ferrari, odnosno Enzo Ferrari se predomislio nakon što je čuo da neće moći samostalno nastupati na utrci Indianapolis 500. Uz pomoć tvrtke Lola nastao je jedan od najslavnijih sportaša, a najžešće izvedbe koristile motor 7.0 V8, međutim, loša aerodinamika stvarala je enorman problem kod velikih brzina.

 

McLarenF1

3. MCLAREN F1

Punih 11 godina držao je titulu najbržeg automobila na svijetu, s najvećom brzinom od 386 km/h. Iznimnu prepoznatljivost osigurala mu je koncepcija s tri sjedala, s vozačem u sredini, ali i čitav niz radikalnih rješenja, kao toplinske izolacije oko motora, koja je od zlata. Životno je djelo genijalnog Gordona Murraya, a proizvedenih 107 primjeraka doslovno je razgrabljeno, unatoč cijeni od milijun dolara. Središnje smješteni motor 6.1 V12 sa 635 KS isporučio je BMW, a za vrhunska vozna svojstva iznimno je zaslužna, do tada neviđena aerodinamika, koja je napravljena po uzoru na bolide Formule 1.

 

FerrariF40

2. FERRARI F40

Za mnoge najbolji ‘propeti konjić’ u povijesti nastao je iz više razloga. Oznaka ’40’ u imenu modela bila je proslava 40. godišnjice tvrtke, a velikom Enzu Ferrariju tada je bilo točno 90 godina. Bio je svjestan činjenice da se bliži i njegov kraj pa je dao sve od sebe kako bi zadnji model za njegova života bio presedan, koji će svijetu pokazati tko zna napraviti najbolji sportski automobil. F40 zaista je bio nešto posebno. Čistokrvni trkač prilagođen cestovnoj upotrebi donosio je konstrukcijsku filozofiju Formule 1, prema kojoj se sve gradi oko motora. Motor 3.0 V8, preuzet iz modela GTO, potpomognut turbopunjačem razvijao je, tada monstruoznih 478 KS. Enzov Ferrari stotku je hvatao za 3,5 s, a ubrzanje nije posustajalo sve do 324 km/h.

 

Porsche911

1. PORSCHE 911

Model 911 na tržištu je već preko 40 godina i to u gotovo nepromijenjenoj formi. Sasvim dovoljan razlog za trenutno proglašenje kultnim automobilom! Toliko je prepoznatljiv da bi vjerojatno i djeca u vrtiću prilikom pomisli na sportski automobil nacrtali upravo siluetu 911-ice. Oblik najpopularnijeg Porschea značajno je definiran koncepcijom s motorom iza osi stražnjih kotača (kao i kod Volkswagen Bube), što donosi pomalo nepredvidiva vozna svojstva. Nakon niza godina ta je koncepcija usavršena te je stoga 911 predmet obožavanja diljem svijeta. Najbrutalnija izvedba aktualne generacije raspolaže sa 620 KS, a najveća brzina iznosi 330 km/h.

 

Tekst preuzet s autoportal.hr

About author

Autoportal

Najstručniji automobilski portal u regiji, s bazom većom od 25.000 članaka. Svaki dan 15 vijesti, s naglaskom na testove, tehniku i savjete.

No comments